Medische praktijken en zorgsector
Bent u (praktijk) manager, zelfstandig werkend tandarts / huisarts, fysiotherapeut, psycholoog, apotheek of zorginstelling en bent u op zoek naar kwalitatief hoogwaardige schoonmaak producten, materialen of (hygiene) papier voor uw praktijk, dan zijn wij blij dat u onze webshop gevonden heeft want dat kunnen wij u bieden. Mail uw vragen naar ons, zoeken wij naar de best passende oplossing of bieden u een goed alternatief/
Door jarenlang medische praktijken te hebben schoongemaakt of te hebben gefaciliteerd weten wij wat de gemiddelde praktijk nodig heeft of naar op zoek is.
Op zoek naar iets eindigt u doorgaans bij de grote reatailers zoals Viking of u komt uit bij de gespecialiseerde zaken die dergelijke goederen als niche leveren. Wij leveren zelfstandig alles via ons netwerk van geselcteerde leveranciers. Zo kunnen wij snel leveren, is er altijd voorraad en kunt u zelfs kleine verpakkingen bestellen.
Een schone praktijk, Infectiepreventie
Begin 2003 heeft een werkgroep, waarin ook het NHG was vertegenwoordigd, zich gebogen over een nieuwe richtlijn voor infectiepreventie in de huisartsenpraktijk. Deze zal in een aantal opzichten afwijken van de adviezen uit de vroegere NHG-Bouwsteen Desinfectie en sterilisatie.
Inrichting aanpassen
In een huisartsenpraktijk komen geregeld mensen met meer of minder besmettelijke aandoeningen. Dat geeft meestal geen problemen, maar het is goed om er bij de inrichting toch rekening mee te houden. De vloeren en de meubels moeten goed schoongemaakt kunnen worden (harde vloerbedekking zonder naden, afneembare bekleding van stoe-len). De onderzoek-/behandeltafel dient voor iedere patiënt zoveel mogelijk bedekt te zijn met een nieuwe disposable beschermlaag.
Dagelijks schoonmaken
De nieuwe richtlijn adviseert om de praktijk dagelijks schoon te maken, eventueel met uitzondering van de entree, gang en wachtkamer (minstens wekelijks). Reinig waar dat kan ‘droog’ (doek, stofzuiger). Vervuiling met organisch materiaal wordt zoveel mogelijk verwijderd met bijvoorbeeld een tissue vóór de verontreinigde plaats nat wordt gereinigd. Pedaalemmers en prullenbakken moeten dagelijks worden geleegd. Het sanitair wordt dagelijks schoongemaakt met een alkalisch schoonmaakmiddel. Voor preventie en verwijdering van kalkaanslag kan een zuur (ontkalkings)middel worden gebruikt. Voorwerpen als kinderspeelgoed in de wacht- en spreekkamer moeten kunnen worden gereinigd en gedesinfecteerd. Noot 1 Reiniging kan in een warm sopje of in een vaatwasser. Na reiniging worden de voorwerpen goed gedroogd met een theedoek, die eenmalig wordt gebruikt en vervolgens machinaal gewassen op ten minste 60 graden Celsius. Zijn de voorwerpen bevuild met bloed, dan moeten ze na reiniging worden gedesinfecteerd. In normale omstandigheden hoeft de praktijk na reiniging niet te worden gedesinfecteerd, Noot 2 met uitzondering van de laboratoriumtafel waar onder meer urineonderzoek wordt gedaan. Die moet aan het eind van elke werkdag na het schoonmaken worden gedesinfecteerd.
Desinfectie
Wanneer op oppervlakken, meubilair of voorwerpen bloed of ander lichaamsvocht is gemorst, dan kan dat het best direct worden gereinigd (afnemen met een tissue en daarna nat schoonmaken). Daarna moet worden gedesinfecteerd met alcohol 70% of met een chlooroplossing (1000 ppm). Bedenk daarbij dat 70% alcohol op grote oppervlakken brandgevaar met zich meebrengt. Het gebruik van een chlooroplossing als desinfectiemiddel is echter lastig omdat een dergelijke oplossing ‘vers’ moet worden aangemaakt. Bij blootstelling aan de lucht loopt de concentratie actief chloor snel terug. Het reinigen vóór desinfectie is nodig omdat organisch materiaal (bloed, eiwitten) desinfectantia deels onwerkzaam maken.
Onderhoud van schoonmaakmateriaal
Maak zoveel mogelijk gebruik van disposable materialen. Niet-disposable schoonmaakmateriaal moet na gebruik worden gereinigd en gedroogd. Herbruikbare sopdoeken worden in de wasmachine gewassen op ten minste 60 graden Celsius. Ook de stofzuiger, inclusief het borstelmondstuk, moet maandelijks worden gereinigd.
Auteur: Dr. Fred W. Dijkers, huisarts en verbonden aan de afdeling Huisarts-geneeskunde en Verpleeghuisgeneeskunde LUMC
- ↵ Noot 1.
Merriman E, Corwin R, Ikram R. Toys are a potential source of cross-infection in general practioners’ waiting rooms. British Journal of General Practice 2002;52:138-40
- ↵ Noot 2.
Sengers IJM, Ouwerkerk YM, Terpstra S (Red.). Hygiëne en Infectiepreventie. Lochem: De Tijdstroom, 2000.
Mijn account
Inloggen
Wachtwoord vergeten?
Geen account?
Met een account kun je sneller bestellen en heb je een overzicht van je eerdere bestellingen.
Account aanmakenVragen en/of opmerkingen
Beste bezoeker,
het kan voorkomen dat u een artikel zoekt wat niet terug te vinden is op onze webwinkel. Maar dat wil niet zeggen dat het niet leverbaar is!
Gebruik ons contactformulier om uw vragen aan het team te stellen. Doorgaans heeft u binnen 2 werkdagen een antwoord retour in uw mailbox.